Rabu, Februari 03, 2010

:: 2010 dan Sekolah::

(1 Anggerik dalam kenangan)

Setelah lama tidak mencoret, maka tergerak hatiku untuk mencoret. alhamdulillah, da satu bulan aku mengajar pada tahun ini, sudah banyak pengalaman yang dapat sebagai seorang murobbi. Kerja yang mulia, tapi jika salah digunakan, boleh jadi buruk akibatnye.

Tahun ini, aku diberi tugasan untuk mengajar subjek geografi tingkatan 2, sejarah tingkatan 1 dan pendidikan sivik dan kewarganegaraan ting 2. Mula-mulanya aku rasakan tugasan ini sangat berat, memandangkan memang teramat jauh lari dari subjek yg sepatutnya diajar, tetapi, alhamdulillah, ada hikmah di sebaliknya. Dengan kemahiran IT yang aku ada, aku boleh mengajar merentas IT. Agak rumit untuk aku mengajar merentas pendidikan Islam memandangkan kebanyakkan pelajar adalah bukan Islam, dalam satu kelas, tidak sampai sampai 10 orang yg Islam. Kadang-kadang aku cuba juga untuk menyelitkan nilai-nilai Islam walaupun tidak secara detail dan terbatas.

Walaupun ramai yang bukan Islam, tetapi aku amat kagum dengan mereka, sebab nilai hormatnye lebih daripada yang pelajar Islam. Ucapan "salam sejahtera" sentiasa bermain di bibir mereka apabila bertembung denganku, walaupun kadang-kadang apabila terserempak dengan pelajar Islam, ucapan yyang sama juga yg diucap,"salam sejahtera cikgu". Kalau ada yang berkesempatan, aku tegur mereka, memandangkan mereka bertemu dengan guru Islam, dan aku mengharapkan ucapan "assalamu'alaikum" itu menjadi budaya untuk pelajar Islam.

(1 Cempaka dalam kenangan)

Banyak kelas yang aku ajar adalah kelas yang baru, pelajar yang baru. Hinggakan pelajar yang aku ajar tahun lepas tertanya-tanya.." cikgu, kenapa tidak ajar kelas kami lagi?"..apa jawapan ku? hehe...kadang-kadang aku jawab..."pergi tanya pengetuala..."..dan satu lagi ..."kamu nakal sangat, cikgu tak nak ajar kamu lagi"...saja berseloroh dengan pelajar2 ku yang kadang-kadang nakal..tapi hormat pada cikgu...Kadang-kadang apabila aku melalui kelas mereka, walaupun ada cikgu lain di dalam kelas, sempat lagi menegur aku..aduhai...anak didik ku...suka bersenda gurau..terkilan jugak tidak dapat mengajar lagi kelas yang dulu aku pernah ajar...tapi, ada hikmahnye..pelajar tidak lupa pada cikgu walaupun tidak mengajar kelas mereka lagi.Baru aku mengetahui, nilai seorang guru di mata pelajar.

Moga-moga pelajarku dapat menjadi golongan yang terdidik dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek...JERI...hehe..subjek yang pernah dipelajari kat U dulu..dan terdap di dalam falsafah pendidikan...

0 komeng:

Catat Ulasan