Sabtu, Mei 03, 2008

:: SMK Kalumpang ::

3 Mei 2008 : Sehari berkampung di SMK Kalumpang. Walaupun saat2 genting dengan exam dan tesis, ku gagahkan diri untuk join jugak aktiviti terakhir ku di UPC ni. Alhamdulillah, aktiviti yg atas dasar menolong ustaz ni ada outputnya dan pengalaman yang tak dilupakan.

7.30 pagi - aku, alang dan ucu memulakan konvoi bermotosikal ke sekolah tu. Diikuti dengan adik dan matul mengekori kereta ustaz. Almaklumlah, masing2 xtau lokasi sekolah tu. Setibanya kami disana, kami disambut baik oleh cikgu2 dan ustazah2.

Rupa2nya aktiviti yg kami hadiri tu,sebagai fesi utk Kem Remaja Rabbani utk pelajar ting. 3 dan 5. Best jugak dapat bertemu dengan adik2 yang amat menyenangi kami. Pagi itu, kami diminta utk menjadi fesi utk mandi junub. Alhamdulillah, walaupun programnya biasa, diharap adik2 mendapat input yang berkesan, dan tahu cara2 membersihkan diri dari hadas besar.

Aktiviti tersebut sampai ke petang, dimana selepas waktu zohor, ceramah berkisar tentang penyembelihan disampaikan oleh ustaz Hasbi. petang itu kami bermain dengan ayam2 daging. masing2 mencuba nasib menyembelih ayam, tak kira pelajar lelaki dan juga perempuan. Pengetua pun tak melepaskan peluang untuk menyembelih ayam. Petang tu, sebanyak 15 ekor ayam berjaya disembelih, dan ada seekor ayam yang terputus kepala, gara2 disembelih oleh adik2 perempuan.. meriah jugak aktiviti penyembelihan yang berlangsung dipadang sekolah tu..Ai.. first time dapat pengalaman camni. Bermacam2 ragam cara mereka sembelih..

program tersebut berakhir kul 4.15 petang. Tak semena2 semua fesi kena naik pentas utk mendapatkan sijil penghargaan..Apapun, bukan sijil yang diharapkan, tetapi pengalaman dan dakwah yang nak disampaikan pada adik2 walaupun sedikit jer yg mampu diberi oleh sebab keterbatasan waktu.

Petang tu, aku, ucu n alang kembali konvoi pulang kekolej, dan tak melepaskan kesempatan tuk singgah di pasar malam..Ai, makan nasi dagang aku arini...:). Lame x jumap nasi dagang.

0 komeng:

Catat Ulasan