Rabu, Februari 03, 2010

MUHASABAH CINTA


Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu



Inilah lagu yang sentiasa berkumandang di telingaku tatkala suamiku tersayang memasang laptopnye..Syok sungguh dia memasangnya, sehinggakan dijadikan lagu utama dalam blognye..Setelah aku amati lirik lagu ini, baru ku tahu, betapa indahnye bait-bait lagu tersebut...Itulah yang menjadi penyebab suamiku selalu memasang lagu ini...

Muhasabah Cinta..muhasabah diri...betapa kerdilnya diri ini...bila-bila masa saja nyawa ini boleh ditarik...teringat dengan peristiwa yang mengejutkan warga UPSI..seorang adik, Fadhiri, yang dulu pernah kami melakukan gerak kerja Islam bersama, telah meninggalkan kami semua dalam satu kemalangan di T. Malim...terkejut bila mendengar kejadian tersebut...kemalangan yang melibatkan lori..memang sungguh ngeri apabiula mendengarnya..

Almaklumlah, jalanraya UPSI tu banyak dikunjungi oleh lori-lori besar...pernah jugak masa zaman2 muda dulu, merempit sorang-sorang, bila nampak lori besar kat belakang, terus ke tepi dan memperlahankan motor..takut jugak kalau gajah lawan dengan semut..

Peristiwa yang menyayat hati tadi berlaku pada 440 pagi, 11 Januari 2010, di mana adik tersebut baru pulang dari stesen keretapi dengan motor bersama kawannya, yang juga turut maut dalam kejadian tersebut...Perginya 2 orang pejuang Islam yang banyak menolong dalam memartabatkan Islam di UPSI...Al-fatihah buat mereka..

0 komeng:

Catat Ulasan