Sabtu, Februari 06, 2010

Mak...Ayah...Rindunye....


"Sekarang ni, cikgu nak kamu semua tutup mata!Siapa yang bukak mate, cikgu akan bagi dimerit!"arahku pada student-student setia ku...Tajuk PSK hari itu berkaitan refleksi diri, Bab Hubungan Kekeluargaan. Jadi, dgn idea yang tetiba jer terlintas, aku mengarahkan pelajar-pelajarku berbuat demikian. Dgn keterpaksaan, mereka menutup mata walaupun ada jugak beberapa mata yang masih terbuka..Bila diugut dgn demerit, mereka terus tutup...hehe..ugutan gurauan...


Aku meneruskan bicaraku..."Sekarang ni, cuba kamu bayangkan, apa mak ayah kamu sedang buat sekarang ni,Apa yang mak kamu buat kat rumah, dan apa yang ayah kamu buat di tempat kerja?Bayangkan"...ada beberapa suara yang muncul..."cikgu, mak saya takde kat rumah, mak saya kat tempat kerja, so, macammana cikgu?" laung beberapa suara dgn mata yang tertutup...masing-masing tergelak....termasuk aku...adus, getus hatiku..camne nak buat idea ni erk...erm..."Ok, cuba bayangkan apa mak kamu buat kat rumah hujung2 minggu?"pelajar tergelak dgn arahan aku itu...."OK, cikgu nak kamu tutup mulut, dan tutup mata, dgr arahan cikgu!"arahku bagi mengurangkan kebisingan kelas. Aku meneruskan lg bicaraku yg spontan untuk membuat pelajar menangis..tapi x begitu berjaya..hehe..sepatutnya aku buat plan betul2...walaupun ada beberapa orang yang menangis....kesian pulak...tapi saje2 nak minta mereka menrefleksi diri tentang susah payah mak ayah mencari rezeki semata-mata ingin melihat anak mereka berjaya...

"Kamu ni xde perasaan ke?,tapi xpe...ada jugak beberapa orang yang ada perasaan..." Komen aku, xpuas hati sebenarnye...studentku asyik gelak jer..erm, terbatas skit nak buat ayat memandangkan majoriti studentku bukan Islam...Takpe...lainkali aku akan buat lagi..dengan ayat yang lebih "power"..hehe...

Tu la..lainkali kena ada persediaan betul...tapi nak wat camne kan, biasanya idea ku akan datang saat2 akhir..bila nampak situasi student camne, baru la aku terfikir nak buat refleksi camtu...walaupun lesson plan lain, tapi skurang2nya beberapa objektif dah tercapai...Dan pelajar tak boring dgn P&P bpusatkan guru semata-mata...

Beberapa nasihat yang aku berikan pada studentku, agar tidak melupakan jasa mereka...dan tidak pinggirkan mereka bila mereka sudah tua...teringat tentang peristiwa di klinik gigi...suatu hari, semasa di klinik gigi, aku, mak dan adik2 terlihatla beberapa orang pekerja perempuan, yg usianya lebih kurang usia mak aku, sedang mengutip sampah di waktu panas terik..mak aku lalu melontarkan beberapa pertanyaan...dgn loghat gannu..."mung sanggup dok biar kalu mok keje gittu, walaupun anak2 doh keje?" satu pertanyaan yang penuh seribu makna...tidak sesekali wahai ibuku...kalau boleh, aku nak mak ayah goyang kaki jer kat rumah...tapi nak wat camne..ayahku kena gagahkan lagi kudratnya, walaupun usianya semakin meningkat..bagi memastikan anak2nye semua masuk U...adik2ku 4 orang lagi masih dibangku sekolah...sekolah rendah dan sekolah menengah..dan sorang baru jer habis STPM..tu pun nanti memerlukan duit..sorang lagi x habis lagi study kat UTP..perlu ditanggung jugak...kami berempat yang da bekerja, tapi duit xsempat nak simpan..kos sara hidup tinggi...si adik baru posting, xdapat gaji lagi..so,mane yang patut, aku bantu...setakat mane yang mampu..

Nak jugak kumpul duit utk pbelanjaan mak ke tanah suci memandangkan mak belum pergi lagi ke sana..tapi tak bleh nak menabung lagi stakat ni...mg2 dimurahkan rezeki kami...terima kasih mak..terima kasih ayah..berkat doa kalian..dan penat jerih kalian...3 orang anak2 mu menjadi guru....dan akan menyusul lagi beberapa orang tak lama lagi..insyaAllah..ameen

0 komeng:

Catat Ulasan