Ahad, Februari 21, 2010

::SAAT2 INTERVIEW::

Baru-baru ini aku telah menghadiri temuduga SPP di Pusat Kegiatan Guru, Miri. Berdebar-debar rasa hati tatkala masuk ke perkarangan Pusat tersebut. Pagi itu aku dihantar oleh suami tercinta, lewatla dia ke tempat kerja gara-gara hantar isteri yang manja ni..hehe.Kelihatan beberapa orang guru sedang menunggu di luar memandangkan Pusat itu belum dibuka lagi. Biasala, waktu pejabat pukul 8pg, dalam surat yang kami dapat pukul 7.30. Lebih kurang satu jam jugak kami menunggu diluar. Semasa menunggu, aku tidak melepaskan peluang untuk berkenalan dengan beberapa orang cikgu. Almaklumlah, aku sorang-sorang, so, kena ramahla skit. Nanti terpinggirla jadinya..


Sebaik sahaja kerani membuka pejabat pukul lapan, kami diarahkan untuk masuk dan naik ke tingkat satu. Disitu kami ditempatkan dalam satu bilik khas. Sementara menunggu giliran, kami dipanggil sorang demi sorang oleh kak fasi bagi mengemaskinikan sijil-sijil dan borang yang dikehendaki. Alhamdulillah, semua fail aku lengkap dan tidak ada sebarang masalah. Kami kemudiannya dimaklumkan bahawa terdapat 2 bilik interview, satu bilik pintu hijau, satu bilik pintu coklat. Alhamdulillah, aku dikehendaki masuk ke bilik yang pintunya coklat,penginterview adalah perempuan, kalau bilik hijau,pengintreviewnya lelaki. Selamat-selamat..

Sambil menanti giliran, sempat lagi aku study beberapa fakta-fakta penting yang mungkin ditanya semasa interview nanti. Aku tidak melepaskan peluang untuk berkenalan lebih mendalam lagi dengan cikgu-cikgu yang hadir interview. Kebanyakkan cikgu disitu adalah dari sekolah rendah. sambil itu aku berbincag tentang nota-nota interview. Teman perbincangan aku adalah cikgu Tiong, banyak jugak dia fotostat nota.hehe..aku main salin jer dalam buku.

Akhirnya tibala giliran aku. Dengan berdebar-debar, aku melangkahkan kaki menuju ke pintu coklat. Aku mengetuk pintu, tapi tiada siapa pun buka. Almaklumlah, time interview, sape yang nak bukak..hehe..masuk jugak aku ke dalam bilik tersebut. Dengan wajah yang control bdebar-debar, aku melebarkan senyuman dan memberikan salam. Aku diarahkan duduk.

Aku diminta untuk memperkenalkan diri. Kemudian, bermulala soalan. Soalan yang berkaitan dengan dunia IT aku..adus..satu benda yang aku terlupa nak bace, tapi nasib baik aku masih ingat yang interview dulu2 semasa nak posting…SEKOLAH BESTARI..apa itu sekolah bestari?aku mengagahkan diri menjawab. Ayat lintang pukang jer rasanya..adus..soalan lain yang ditanya…semasa di university, apa subjek yang kamu telah belajar dalam pendidikan IT?jawab, jangan tak jawab..adus.Memandangkan aku mengajar geografi, sejarah n psk, PUAN meminta aku memberi contoh macam mana aku mengaplikasikan IT dalam P&P tersebut? Dia meminta aku memberi tajuk P&P yang telah aku ajar dan kaitan dengan perkara yang berlaku di dunia. Adus..jenuh jugak aku menjawab seperti aku mengajar dalam kelas... Sehinggakan dia meminta aku menjawab soalan bukannya bertanya padanya semula. ..hehe..soalan banyak berkisar tentang P&P Geografi.

Seterusnya, dia meminta aku menjelaskan tentang isu-isu semasa yang berlaku pada hari ini. Aku jawabla isu tentang MBMMBI. Dia meminta aku menjelaskan lagi bagaimana kaedah nak memartabatkan BM dan memperkasakan BI. So, Alhamdulillah, soalan ni aku dapat jawab memandangkan aku dah ulangkaji lebih awal..hehe..ada lagi soalan lain, tapi tak ingat..rasa2nya sampai 30 minit jugak aku di interview. Pesanan terakhir penginterview tersebut, meminta aku buktikan pada sekolah yang aku ni suka bergaul dengan guru-guru lain dan meminta aku membuat laman web sekolah, seperti yang diminta oleh pengetua..hehe..tu soalan berkaitan dgn kegiatan kokurikulum di sekolah…

Sebelum keluar bilik, sempat lagi aku bersalaman dengan PUAN tersebut. Alhamdulillah, lega rasa hati walaupun jawapan yang aku jawab tunggang tebalik skit, cover ayat gannu sebenarnye..hehe..

Aku terus telefon suami memberitahu sudah habis di interview. Beberapa minit kemudian suamiku datang dan aku pun dihantar pulang ke rumah. Alhamdulillah, moga natijanye baik..ameen.


Selesai interview dunia, boleh jawab lintang pukang pun,xde orang nak marah..tapi kalau interview akhirat, salah jawab, kena pukul..huhu..koreksi diiri, kena sentiasa prepare utk interview akhirat kerana waktu interview tidak dinyatakan bila. So, hari-hari kena bersedia....

0 komeng:

Catat Ulasan